söndag 29 januari 2017

Ordmolnets oanade möjligheter

Jag använder då och då ordmoln med olika mål och syften.
  • Som exit tickets - ett eller flera ord som sammanfattar lektionen
  • Som association vid uppstart - "vilka ord tänker du på när du hör/ser/läser/tänker..."
  • Som utvärdering 
  • Som en ingång till en text
  • Som en sammanfattning av en text
  • Som en ingång till en diskussion
  • Som en inspiration till att skriva ett resonemang
Jag tycker att ordmolnen kan fungera som värdefull stöttning i elevernas språk- och kunskapsutveckling, beroende på syfte och mål. Det finns en uppsjö av olika ordmolnsverktyg. De jag har använt är:

Wordle (http://www.wordle.net)
Lätthanterlig, behöver inget inlogg, finns ganska många olika redigeringsmöjligheter.

Tagxedo (http://www.tagxedo.com)
Lätthanterlig och kan skapa roliga former, uppskattas därför av eleverna.

Answergarden (https://answergarden.ch)
Detta verktyg kan fungera som en omröstning, om det är ett ord som flera elever skriver in blir det ordet större än de andra. Jag använde detta när eleverna skulle skriva ett resonemang om brottslighet i samhället. Vi hade då läst och diskuterat orsaker, konsekvenser och lösningar. Efter varje del fick de skriva med ett ord så många orsaker de kunde komma på och nästa lektion så många konsekvenser de kunde komma på osv. Därefter skrev jag ut dessa och satte upp i klassrummet, la även upp på Classroom och inför det egna skrivandet hade eleverna något att utgå ifrån och få inspiration från.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar