måndag 6 mars 2017

Arbeta med texter i SO

Det är viktigt att vi ämneslärare är medvetna om och har fördjupat oss i vilka texttyper som är centrala i våra ämnen. SO är ett "texttungt" ämne och de fyra SO-ämnenas texter är av ganska olika karaktär. För att vi ska bli medvetna om vilka utmaningar eleverna kan ställas inför i mötet med de texter vi valt ut, behöver vi göra analyser av våra läromedelstexter.

Exempel på vad man kan titta på vid en analys:

  1. Vad är syftet med texten?
  2. Hur uppnår texten sitt syfte?
  3. Vilken eller vilka texttyper kan texten representera? (På s. 86-87 i Skolverkets skrift "Greppa språket" kan man läsa med om olika texttyper/genrer och vad som är typiskt för dem)
  4. Vad i texten är typiskt för texttypen?
  5. Vilka språkliga särdrag har texten?
    1. Vilka ord förekommer (allmänna akademiska eller ämnesspecifika, konkreta/abstrakta, långa ord, sammansatta ord, metaforer, nominaliseringar)? 
    2. Hur ser relationen mellan de olika orden ut? Över-/underordningar, generaliseringar, inferenser?
    3. Hur fungerar bilder, kartor, diagram, modeller, faktarutor mm? Underlättar de förståelsen av texten? Bildens storlek och placering? Finns det bildtext och innehåller den samma information i texten?
    4. Finns det ord med olika betydelser i olika ämnen?
    5. Hur fungerar rubriker och underrubriker?
Tips på vidare läsning: Lotta Olvegårds avhandling "Herravälde. Är det bara killar eller? Andraspråksläsare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan"

Det är också viktigt att eleverna förstår syftet med läsningen och texten - vad vill texten ge mig som läsare? Då kan man "packa upp texten" tillsammans med eleverna och tillsammans diskutera syfte, rubriker, bilder, ordval med mera.

I veckan påbörjade jag ett arbetsområde om identitet, normer och media i samhällskunskap och religion i åk 8. Det är en klass på 30 elever och det skapar väldigt liten delaktighet att enbart packa upp texten i helklass. Istället valde jag att kortfattat introducera texten, de fick ut texten och vi diskutera kort vad syftet med texten är, vilken texttyp det kan tänkas vara och vad som kännetecknar den texttypen.
Jag delade sedan in klassen i 6 grupper. De fick dela upp texten mellan sig och varje elev tog ett par underrubriker med tillhörande brödtext var. Huvudfrågan som de skulle ha i bakhuvudet under läsningen var: "Vad påverkar en människas identitet?"
När var och en hade läst sitt textstycke gick de in i sin grupps gemensamma tankekarta via MINDMUP som är ett fantastiskt verktyg för tankekartor som dessutom kan kopplas till google (vi är en GAFE-skola). De utgick från huvudfrågan och via bubblor besvarade den utifrån sin text. De kunde också om de ville tydliggöra, utveckla eller exemplifiera det kompisarna skrivit.

När de var färdiga med tankekartan skulle de försöka samtala och sammanfatta vad som kan påverka identiteten, utifrån det de fått ned i kartan. De skulle också diskutera de ämnesspecifika begreppen som förekommer, de frågade varandra om vad olika saker betydde (eftersom de var experter på delar av texten), de diskuterade bilder och rubriker.






Ett enkelt sätt att medvetandegöra syftet med läsningen av en text och att bearbeta innehållet i den. Genom att diskutera bilder, rubriker och ord och även varför just dessa bilder, rubriker och ord valts ut så fördjupas förståelsen av textens innehåll. Det gör ju inget att eleverna i en snabbutvärdering efteråt uttryckte att det dessutom var ett kul sätt att jobba på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar