lördag 25 mars 2017

Samling av metoder, strategier, aktiviteter före/under/efter läsning

I förra inlägget (Läsning, läromedel och digitalisering) reflekterade jag över vikten av att skapa lust och engagemang för att eleverna ska ta sig an text och att jag då och då uppenbarligen misslyckas med det och behöver påminnas.

I vår Läslyftsgrupp hamnade vi också i en diskussion om varför eleverna ens behöver läsa text. Min syn på det är att det är i texten eleverna möter språket - ett språk som de behöver för att själva kunna producera texter, men också för att kunna tänka. Det är i texterna de möter ämnesinnehållet både på bredden och djupet.

Ibland lyckas jag väcka mina elevers lust och engagemang kring läsningen. Detta väcks när vi arbetar med texten före, under och efter läsningen. Jag delar ett dokument nedan där jag har samlat de metoder och strategier som jag brukar använda. Generellt vill jag understryka:

  • Packa upp texten och låt eleverna få en förförståelse för innehållet. 
  • Tydliggör syftet med läsningen. Genom att veta varför man ska läsa texten kan man också avgöra på vilket sätt man ska läsa den.
  • Modellera - visa hur du gör när du använder olika metoder eller strategier.
  • Aktivera alla elever. En bra form för detta är EPA (enskilt-par-alla) och när man kommer till ALLA, variera vem som får ordet, så att det inte alltid är samma elever.
  • Variera formerna - man kan göra det analoga på olika sätt, liksom det digitala. Det finns också ett värde i att upprepa och göra samma flera gånger, för att eleverna ska lära sig en strategi.
  • Att undervisa i strategier och metoder syftar till att eleverna på egen hand ska kunna använda sig av dessa - därför krävs träning och modellring. 

Ingen av nedanstående metoder och strategier har jag kommit på helt själv, några har jag dock gjort om ganska mycket, så de nästan kan sägas vara "mina egna". Jag har dock testat allihop vid ett flertal gånger och därför vill jag samla ihop dem och rekommendera dem till er. 
Flera av metoderna, strategierna eller aktiviteterna kommer från eller har inspirerats från:







Här hittar du bilderna som PDF!

Förutom dessa finns det mer omfattande metoder som jag kommer ta upp senare, dessa är Reciprocal Teaching, Reading to learn och Questioning the Auther. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar