söndag 26 november 2017

Begreppskarta: Från förslag till lag

I årskurs 8 arbetar vi just nu med arbetsområdet "Vem styr Sverige". För eleverna är det ofta svårt att förstå alla nya begrepp när de ska ta ett helhetsgrepp kring denna samhällsstruktur. Jag har tidigare arbetat med begreppskartor inom detta område och eftersom det föll så väl ut förra gången, gjorde jag om det. Läs mer om begreppskartor och exempel på användningsområden här.

Jag började med en genomgång där jag gick igenom hur det går till från förslag till lag och betonade och förklarade de ämnesspecifika begreppen. Dessa begrepp skrev jag sedan ned på tavlan och eleverna arbetade i par och skrev av begreppen på post-it-lappar. Därefter satte de ut lapparna i rätt ordning på ett stort papper. De drog pilar mellan lapparna och skrev sambandsord på pilarna. Några elever skrev kortare "bildtexter" som förtydligade orden. Som avslutning fick de förklara sin begreppskarta för mig eller min VFU-student.

Att arbeta parvis innebär att eleverna får möjligheter att sätta ord på sin kunskap, vrida och vända på uppgiften tillsammans "jag uppfattade det såhär...", "jag tror det ska vara såhär, därför att..." Och slutligen får eleverna förklara hela ordningen för mig.

Även denna gång föll det väl ut och det är alltid väldigt roligt när eleverna själva uttrycker att de lärt sig mycket. Under arbetets gång ställer eleverna också fördjupande frågor om t.ex utskottens arbete, skillnaden mellan utskott och departement och hur en debatt i riksdagen går till. En begreppskarta är väldigt bra för de elever som har störst utmaningar, men även för de elever som kommit lite längre i sin kunskapsutveckling finns stora möjligheter till fördjupning.

Att arbeta som lärare 2017 innebär ju att man direkt kan koppla upp sig mot riksdagen och se vad som pågår just nu. Inget spännande just vid lektionstillfället, men en liten del av debatten om nationella proven kunde vi se - extra intressant eftersom det är något som ligger nära eleverna och som de flesta har åsikter om.

2 kommentarer:

  1. Hej! Nu får vi se om du sitter och läser din blogg under lovet...;)? I vilket fall som helst sitter jag och planerar för Lag och rätt med mina 7:or. Vi har startat lite före lovet och nu söker jag inspiration. Har hittat en del i din blogg - tack! Nu funderar jag på detta med lagstiftningen. Du hade en fråga på provet som handlade om från förslag till beslut. Det jag funderar på är om du hade den så eller om du gav dem begreppen som de kunde använda. Jag tycker att det är så svårt att veta hur mycket stöd man kan ge, utan att det ska gå över till lotsning i stället för stöd. Hälsningar Suzanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Suzanne! Jag gav dem begreppen som de skulle utgå ifrån, men inte i ordning. När man ser på nationella proven så ger ju de ofta begrepp att utgå från och jag tänker att det kan hjälpa en del elever att få ihop ett resonemang och det räcker ju ändå inte med begreppen för att få till ett resonemang på E-nivå. Jag kan se att stödet även kan fungera som en checklista och det kan också skapa trygghet. För de elever som ligger långt fram gör en begreppslista varken från eller till. Kanske lite som trygghet bara.
      I det här provet hade jag dessutom en del bilder som stöd och det kommer jag använda mig av mer. Jag måste helt klart bli bättre på att hitta bättre bildstöd till mina prov och uppgifter!

      Radera